Höstmörker skriver om rikspuckon.

Undertecknad satt häromdagen och ögnade igenom kvällspressens online-varianter när mitt öga fångades av en rubrik. "Nathalie tipsar om hur man känner igen ett psyko". På nåt sätt insåg jag att det där är värt att kollas upp av rent komiska orsaker då bilden som ackompanjerade länken inte direkt antydde att det var en psykiatriutbildad människa som dolde sig bakom namnet. Jag dömde hunden efter håren helt enkelt... Och fick rätt! Ni kan se själv...


Jag skulle vilja göra några tillägg till vår aspirerande nästa "Mat-Tina/Dr Phil"s utläggning.
Jag citerar här sanningssägaren Wikipedia som hade en bra svensk översättning av mer tillförlitliga källor än Wikipedia i sig kan anses vara." Psykopati (från grekiskans psyche "själ", "liv" och pathos "lidande") är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist eller total avsaknad av grundläggande sociala känslor, som medkänsla och empati. Personer som lider av psykopati är utpräglat egoistiska."

Exempel på kända psykopater är Charles Manson (sektledare/dömd massmördare), Ted Bundy (dömd seriemördare), John Wayne Gacy (dömd seriemördare och även den man som var den första att öppna den moderna rättspsykiatrins ögon för det faktum att fenomenet psykopati kunde ha en koppling till bla. seriemördare) och Dennis Rader (dömd seriemördare mest känd som BTK-mördaren) för att bara nämna ett fåtal.

Utifall Nathalie känner att hon behöver lite mer fakta för att utöka sin videoblogg om att känna igen psykon så erbjuder jag härmed min hjälp.

Och låter härmed också henne figurera som mitt första exempel på rikspuckon i vad jag tänkt mig kanske blir en hel blogg-serie då ämnet är mer eller mindre outtömligt. Enligt min egen definition: "Rikspucko (från svenskans Riks (epitet för en nationell företeelse) och pucko (idiot, korkad och eller inkompetent person) Person :er som gör sig till offentligt åtlöje över hela landet genom uttalanden och eller handlingar som kan anses vara mindre genomtänkta.


Kommentarer
Postat av: mamma

Ja, bloggosfären ger oanade möjligheter och obegränsad räckvidd för alla dess oupptäckta mediala genier. Men det var lite svårt att stå ut hela vägen, minuterna blev lååånga, lite som Tornedalens Travolta, om du förstår.

2010-02-06 @ 18:36:49
Postat av: mamma

Ett rikspucko till din samlingar just nu på TV. Här försöker jag stänga ute melodifestivalen och så uttalar sig något rikspucko om samernas nationaldag på följande klipska vis: Vi ska fira samernas nationaldag genom att säga kåta utan att skratta eller rodna. Sedan inget mer, inga skratt från publiken heller, vilket ju är lite hopppfullt. Tror du att de gjorde det för att få folk arga och ge rubriker i Aftonbladet? Man vill ju helst bara tiga ihjäl detta, men det blir nog en och annan rubrik trots det.



De får nog som de vill, dessutom blir nu rikspuckolistan inte svår att fylla-melodifestivalen håller ju på i några månader.

2010-02-06 @ 20:42:53
Postat av: L

Ja men herregud ändå, var hittar ni allt och alla, och VARFÖR?!?

2010-02-08 @ 17:56:19
Postat av: h-f

det roligaste är ju att den här tjejen själv verkar kvala in balnd psykos, om man ska tro Wikipedia..

2010-02-08 @ 21:19:10
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha, sant!

2010-02-08 @ 21:59:10
Postat av: mamma

Uppdatera!

2010-02-26 @ 19:27:06
URL: http://ishav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0