Dag ett av fastfödestopp.

En relativt händelselös dag med inte jättemycket sug efter mat även om det blixtrat till några gånger men det har inte varit ständiga funderingar över mat. Alltid något.

Möjligen har jag känt mig lite trött men inte värre än vanligt, man blir trött när man inte sover så mycket, konstigare än så är det nog inte. Får se hur illa kaffesuget kommer att bli, det är vad som oroar mig mest just nu i alla fall.

Bukomfånget ligger på 109 centimeter och vikten på morgonen var 96kg. Grovt räknat så säger man att ett midjemått över 102 centimeter på en normalstor karl är liktydigt med en allvarlig risk för diabetes typ 2, högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdomar. Optimalt är att ligga under 94 centimeter.
Mitt BMI (som förvisso är en fullständigt opålitlig måttskala men jag använder den för att åtminstone få en fingervisning om vart det barkar) är på fantastiska 31,3 vilket är lika med fetma deluxe och jag tror nog det stämmer i mitt fall.

Utifrån BMI-skalan skulle min optimala vikt vara 76 kilo. Jag tror att min trivselvikt bör vara några kilo till men vi kan konstatera att 96kg i strumplästen på morgonen är mer än vad som är optimalt om extravikten sitter som fläsk runt midjan istället för i stora muskler.

När man fastar för att sluta vara ett mysigt fetto men inte gör det hardcore som Jesus och övriga hårdingar från den gamla onda tiden som praktiserade religiös fasta på enbart vatten är det viktigt att försöka dricka juicer och andra vätskor som tillför näring och vitaminer mot tandlossningen.
En första ögonöppnare för mig har varit att slå ihjäl myten om att halvfabrikat är dyrare än hemkört.

Glad i hågen rultade det blivande ickefettot iväg till Ica Maxi och fyllde en kundvagn med frukter och en juicepress i äkta plast för att göra färskpressad juice och spara några kronor i processen. Ack så han bedrog sig. Vid närmare genomgång med miniräknaren efter en timme av att ha pressat apelsiner kan kallt konstateras att den dyraste färskpressade färdigjuicen kostar 29:-/liter men min hempressade juice på Icas billigaste apelsiner kostade 35:-/liter och då har jag inte räknat in varken arbetet eller juicepressen för 49,90:-.

Kontentan av dag ett är alltså, färskpressad juice är dyr men hempressad juice är dyrare och än så länge känns det rätt ok att inte äta.

Kommentarer
Postat av: Lord Onkel

Det är därför man icke skall äga en våg. När magen blir i vägen så slutar man bara med de aktiviteterna och gör nåt där magen inte är i vägen. :P



Fattaru?

2011-05-10 @ 19:39:39
Postat av: Josefine

Färskpressad betyder för en fabrikör och gällande regelverk att juicen är pressad av färska frukter. Sedan lagras juicen i uppemot ett år innan den säljs. Färsk? Knappast.

2011-05-12 @ 07:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0