People=SHIT

För en massa år sedan var jag med om en hyfsat allvarlig bilolycka. Jag klarade mig utan träfrack tack vare bilbältet men kan bara konstatera att det inte var mina medtrafikanters förtjänst utan ren tur att jag inte frös ihjäl då det var mitt ute i obygden och under smällkallaste vintern det inträffade. Precis som denna man fick jag nämligen uppleva frustrationen av att se bil efter bil som bara körde förbi och lämnade mig åt mitt öde.

Jag minns inte om jag hade nån uttänkt policy angående att stanna vid olycksplatser innan den händelsen men jag kan säga att idag stannar jag alltid  oavsett om jag är övertygad om att de redan ringt efter hjälp eller inte.

Det är fan i mig bara rent folkvett och inget mindre! Dessutom är det olagligt att inte stanna vid en olycksplats om inte polis eller ambulans redan är där. Det räknas som smitning och innebär att man blir av med körkortet om det kan bevisas. Var jag lagstiftare skulle det även medföra offentlig prygel, livstids hängning och elektriska stolen på vatten och bröd tills helvetet fryser till is.

Jag är 100% för en civilkurage-lag. För den enda gången medelsvensson skulle våga ta risken att hjälpa en medmänniska i nöd och kanske skita ner sin bilklädsel med blod eller få en blåtira eller en utslagen tand för någon okänd människas skull är faktiskt om de är högst medvetna om att undlåtande att göra det innebär ett hårt straff.

Folk är nämligen inte bara skit. De är fega skitar framförallt...  Och det enda som kan ge medelsvensson lite hår på bröstet är hot om ett ordentligt vite. Tragiskt men sant...

Och innan frågan dyker upp så kan jag besvara den i förebyggande syfte. Ja! Jag är precis lika kaxig i verkliga livet också. Jag har gått emellan i bråk mellan folk jag inte känt... Och fått stryk så det räckt för två.

Men jag gjorde det iaf. För det är det enda rätta att göra.  Hade jag låtit bli kanske de i underläge inte hade levt idag.

Tänk på det nästa gång ni går hem från krogen och passerar ett gäng som står och sparkar på någon som ligger samtidigt som ni väljer att titta åt andra hållet för att ni är rädda att åka på stryk själv om ni lägger er i.
För man kan åtminstone ringa polisen och påpeka det högt och tydligt så kanske de ger sig och springer iväg. 
Annars kanske ni får läsa om en brutal dödsmisshandel i tidningen dagen efter...


Jag har även plockat upp okänt folk som varit med om olyckor i min bil mer än en gång.
Och vägrat att ta emot betalning för hjälpen.
För det är bara rent jävla hyfs att hjälpa andra i nöd, inget man ska behöva få betalt för att göra...

Kommentarer
Postat av: h-f

folk är dumihuvet. så var det med den saken.

2008-11-17 @ 14:11:04
URL: http://ishav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0