Burning down the house...

Det är alltid vilda västern här ute i norrlandsskogarna. Efter många om och men lyckades jag hitta den felande fasen iaf. Återfick strömmen och slog igång pannan för att få värme i huset. Då hade jag plus tio inomhus, två grader varmare än mitt kylskåp och inte helt gemytligt kan man väl säga.

Jag slog mig ner här och tänkte blåsa faran över när jag hör en stor smäll. Min första tanke var att katterna lyckats välta en vägg (?!) eller kanske att taket ramlat ner på övervåningen, så högt small det. På vägen till övervåningen ligger dock pannrummet och jag fick bara en känsla av att jag borde kolla där fast det helt klart lät som att nåt väldigt stort och tungt brakat ner på övervåningen, inte i pannrummet.

När jag öppnar dörren väller det ut svart tjock brandrök och i diset kan jag se att locket till själva pannan och övertrycksskydden inte ligger där de borde utan på sidan om. Lågorna slår upp ur pannan och den första tanken är att jag fått en baktändning i pelletsmatningen så jag rycker ur kontakten till brännaren, lägger tillbaka keramiklocken och luckan på pannan så röken och lågorna stannar där. Att jag inte greps av panik och bara stod och skakade på stället förstår jag fortfarande inte riktigt. Det hade varit mer naturligt i sammanhanget för det såg bra mycket värre ut än vad det faktiskt var.

Under påföljande skadekontroll konstaterar jag att det inte brinner i matarröret, ej heller nån annanstans än i pannan och baktändningssäkringen har inte löst ut så jag kopplar i brännaren igen och låter den blåsa ut lågorna. När den släckt färdigt  öppnar jag upp och tömmer ut det lilla sot som finns där efter att sotaren var här i fredags. Och det är min enda gissning på vad som kan ha hänt. Att det vart kvar ultrafint sot i pannan från skorstensfejningen, pannans ständiga blåsande (vilket är vad den gjort hela natten när den bara stått och tuggat i startläge) har rört upp ett moln inne i pannan av askan och det uppstod en sotexplosion. Nåt annat kan jag inte komma på för nåt liknande har aldrig hänt förut. Skitskumt och ganska läskigt.

Så nu väntar jag med spänning på att pannan ska explodera, huset brinna ner och sen får jag stämma skiten ur Vattenfall för sveda, värk och psykiskt lidande. För självklart är det deras fel, oh yes att det är.

Kommentarer
Postat av: h-f

jag behöver din hjälp. läs min blogg så fattar du. vad f-n ska jag göra ? Crapshitfuckhell.

2008-12-15 @ 15:38:11
URL: http://ishav.blogg.se/
Postat av: h-f

förresten kan du inte gå omkring och leka brandman för dig själv. även om du fick släckt skiten kanske du borde ha ringt 112 ?

2008-12-15 @ 15:38:43
URL: http://ishav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0