Oh ja.

De ljög inte sjukgymnasten och kiropraktorn. Jag börjar verkligen bli gammal. På riktigt.

Övermodig som vanligt så tänkte jag att mitt gamla träningsprogram från när jag hade kondition och muskler istället för späck och lättja fulla kroppen skulle vara lämpligt. Bara lite mindre repetitioner så går det nog bra. 40 minuter på motionscykeln blev 4 minuter innan jag insåg att det var en liten alien-kolibri som försökte slå sig ut genom min bröstkorg. Ok för att hög puls är målet när man konditionstränar med önskan om fettförbränning men det här blev nästan löjligt.

Jaja, jag ansåg att det fick räcka som uppvärming då, jag får köra resterande 36 minuter imorgon eller nåt. Bara att gå på styrkepasset, tre olika muskelgrupper varvat tre gånger. När jag var någorlunda fit körde jag 30 reps x 3 set med 30 kilo på skivstången (ingen imponatorfaktor i det nej men det är inte meningen heller, för att hålla sig smidig istället för att bli Arnold "I´ll pee päck" Swarzenegger-vulgostel är det olämpligt att träna med mycket mer än 33% av sin egen kroppsvikt).
Jag pallade med 10 reps innan min alien meddelade att han ville ut och armarna dånade av mjölksyra...

Ok, men lite situps då... 200 var inget problem för tio år sedan och ett normalträningspass för fem år sedan innebar även där 30x3 (för att undvika att bli uttråkad och somna på golvet, situps är sagolikt tråkigt). Yeah, 15 lyckades jag tvinga mig till trots högljudda klagomål från kolibrimonstret i bröstkorgen. Det hade antagligen varit lättare om det inte var så att "nån" (das hängbuk af doom) envisades med att sätta sig i mitt knä varje gång jag var på väg upp heller... *suck* 200 på raken tillhör utan tvekan en sedan länge svunnen tid...

Slutligen, det som är viktigast just nu-trapetsmuskeln (för att motverka mina nackproblem). Nu hade jag insett att 30x3 antagligen inte var realistiskt så jag prövade lite försiktigt med en 14-kiloshantel i varje hand. 1,2,3,4... 10! Och sen AAAAJJJ!!! Någon led jag inte visste fanns sa ifrån på skarpen. Kanske nåt som inte riktigt lagt sig tillrätta efter förra besöket hos ryggknäckaren? Ont gjorde det iaf. Provade med 8 kilo istället och då gick det bra. 15 repetitioner till som en dans och jag kände hur trapetsmuskeln jobbade på glatt utan att nåt gjorde ont. Sigorney Weavers reskamrat klagade fortfarande men känslan av en nära förestående hjärtinfarkt avtog iaf.

Och så samma sak två varv till. Så nu har jag officiellt kommit igång. Om än lite knackigt kanske... Nu är det bara att lyckas få in en rutin i det här så kommer det gå bra. För jag vet ju att jag kommer må mycket bättre och ha mycket mindre ont om jag bara lyckas hålla igång det här tills det är en normal del av vardagen. Såpass känner jag mig själv, rutiner är ett knark för mig och jag missbrukar dem helhjärtat bara jag lyckas införa dem.

Men man är definitivt inte 20 längre...

Kommentarer
Postat av: Syrro

Du borde ha en gympasal, boxningssäck och boxningshandskar till ditt förfogande. För när vi hade boxning på gympan så körde vi att den som höll mitzarna stog på ena sidan av gympasalen och vi med handskarna var på den andra. Så skulle vi springa till de med Mitzarna, slå tio snabba, raka, sen tillbaka till andra sidan och tio situps sen tillbaka till Mitzarna, slå, tillbaka tio situps. Sen en vända till fast med armhävningar ist för situps. Det var asajobbigt, det borde alla få göra.!!!

2008-12-09 @ 17:59:19
Postat av: h-f

HAHAHAHAHAA ! Jag kan riktigt se det framför mig ! Hihi ^^ Men skam den som ger sig ! Jag är f.ö inte heller 20 längre. Jekla skit. Dags att ta tag i det här livet snart va ? (;

2008-12-10 @ 09:25:27
URL: http://ishav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0